Saturday, December 29, 2012

Top 3 Filme Românești 2012

Dacă în anii trecuți am adunat destul de ușor cinci titluri în acest top, acum m-am străduit să găsesc 3 titluri care să merite cu adevărat amintite la finele anului cinematografic românesc 2012. Primele două poziții nu cred că vă vor surprinde, dar e posibil ca pe a treia să nu o fi avut în vedere... Sincer, nici eu nu am avut-o până în urmă cu 10 zile. 

„După dealuri”

1. După dealuri (Cristian Mungiu) - review 

2. Toată lumea din familia noastră (Radu Jude) -  
3. Trei zile până la Crăciun (Radu Gabrea) - review

„Toată lumea din familia noastră”

Chiar dacă eu sunt dezamăgit, lucrurile nu par să fi stat atât de rău pentru „industria” cinematografică românească în 2012:

- pe partea „artistică”, lucrurile au stat destul de bine, cu numeroase mențiuni pentru filmele românești la festivaluri de pe cel puțin trei continente. După dealuri” a luat două premii la Cannes și este încă în cursa pentru Oscar, scurtmetrajul lui Tudor Giurgiu „Superman, Spiderman sau Batman” (filmat la Cluj) a fost desemnat cel mai bun scurtmetraj european la European Film Academy Awards, iar finalul de an a venit cu o veste bună de la Berlin (unde „Poziția copilului”, noul film al lui Călin Peter Netzer, va rula în competiția oficială) și una de la Slamdance (unde se pare că va avea premiera internațională „Domestic”, de Adrian Sitaru, pe care îl aștept cu mare interes);

„Superman, Spiderman sau Batman”

- în ceea ce privește box-office-ul „domestic”, trei filme au reușit să depășească „pragul psihologic” de 50.000 de spectatori în cinematografe: „Despre oameni și melci” (blockbusterul autohton al anului), „Minte-mă frumos” (pe care nu m-am obosit să îl văd) și, evident, „După dealuri”. În urma lor, sequel-ul ”Ho Ho Ho 2: o loterie în familie” a adunat, onorabil, un pic peste 41.000 de oameni la film (dublu față de prima parte), iar „Undeva la Palilula”, un film destinat unei audiențe exclusiv arthouse, a reușit să treacă de 15.000 de spectatori, grație unui marketing bine condus. Același lucru se poate spune și despre „Tatăl fantomă”, care pe mine nu m-a impresionat deloc și mă surprinde cifra înregistrată: 20.000 de spectatori. Poate e un pic prea devreme să afirmăm că publicul și-a redescoperit apetitul pentru producțiile românești, însă oferta mai variată de filme și promovarea serioasă, chiar agresivă uneori, vor aduce din ce în ce mai mulți oameni la cinema să vadă pelicule românești.

Topul din 2011
Topul din 2010 

No comments: