Wednesday, December 26, 2012

The Hobbit: An Unexpected Journey (SUA/Noua Zeelandă, 2012)

The Hobbit: An Unexpected Journey
(SUA/Noua Zeelandă, 2012)


Regia: Peter Jackson
Cu: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Hugo Weaving, Cate Blanchett, Christopher Lee

Rating: 2.5/5

Ce îmi mai rămâne mie de spus acum despre ”The Hobbit” decât câteva impresii la rece? Dacă ești fan și vroiai să vezi filmul ăsta de câțiva ani buni, sigur l-ai văzut deja? Dacă erai curios, dar indecis, probabil tot l-ai văzut deja. Pentru mine, reîntoarcerea lui Peter Jackson în Middle Earth nu are chiar aerul primului prequel semnat de George Lucas, dar tot este un film mult prea lung, prea puțin închegat și dedicat mai degrabă materialului-sursă decât spectatorului. Iar având în vedere că mai urmează încă două părți, nu am speranțe că se vor remedia cele mai importante dintre problemele acestui prim volum. Cât despre punctele forte ale filmului, acestea sunt puține, dar ușor de identificat: imagini frumoase, efecte de top, actori de cel mai înalt calibru... și cam atât.


Recunosc că nu am fost foarte impresionat de trilogia ”Lord of the Rings”, dar am apreciat aproape toate filmele anterioare ale lui Peter Jackson pe care le-am văzut. De aceea îmi este greu să înțeleg de ce talentul său se pierde atât de ușor când trebuie să dea viață poveștilor lui Tolkien. Poate faptul că trebuie să gestioneze un buget uriaș îl face să se piardă „în detalii”, construind cu migală decoruri, efecte speciale, filmând pasionat peisajele din Noua Zeelandă natală, pierzând din vedere sufletul poveștii. În ”The Hobbit”, mi se pare, în plus, indecis, șovăielnic. Nu știe care poveste din Middle Earth să o spună, așa că înghesuie cam cinci într-una (și, evident, niciuna nu este rezolvată). Secvențele de acțiune sunt incoerente în timp și spațiu, muzica răsună triumfător pe deasupra celor mai banale conversații, iar 3D-ul nu aduce niciun plus-valoare (decât la box-office). Din păcate, nu l-am văzut în 48fps (not available in my region), dar mă îndoiesc că această tehnologie ar rezolva problemele narative pe care filmul le are.


5 comments:

Twinsen said...

Era bine daca ar fi fost dedicat materialului sursa. De fapt e dedicat producerii de $$$.

Victor said...

Cred ca PJax are o pasiune reala pentru textele lui Tolkien. Dar intr-adevar, sunt altii care speculeaza pasiunea asta pentru a scoate o gramada de bani.

Twinsen said...

Ca si adaptare a cartii, filmul asta e un dezastru. Caracterizarile au fost mutilate, intamplarile schimbate si avem niste adaugiri aberante gen Radagast cel Hippy. Norocul lui Tolkien ca e mort si e scutit sa vada macelul cartii lui.

Stefan Carpanu said...

Acuma nu vorbesc in cunostinta de cauza si mi-e cam lene sa verific, dar auzeam prin cinema ca Del Toro ar fi vrut sa faca ecranizarea dintr-o bucata, dar Jackson a vrut trei.

Oricum, n-am adormit, ca nu adorm usor, dar cativa prieteni din jurul meu au facut-o. Si nici n-au ratat mare lucru.

Dar nu pot spune ca mi-a displacut activ filmul, doar ca a fost foarte "overindulging".

Victor said...

overindulging - le mot juste :D