Tuesday, September 14, 2010

Män som hatar kvinnor (Suedia/Danemarca/Germania/Norvegia, 2009)

Män som hatar kvinnor
(Suedia/Danemarca/Germania/Norvegia, 2009)


Regia: Niels Arden Oplev
Cu: Noomi Rapace, Michael Nyqvist, Sven-Bertil Taube

Rating: 2.5/5

Cunoscut în toată lumea sub titlul american, ”The Girl With the Dragon Tattoo” este un succes de box-office internațional și prima parte a unei trilogii după romanele lui Stieg Larsson. Remake-ul (sau, mă rog, re-adaptarea) american este iminent, dar faptul că David Fincher îl va regiza îmi dă speranțe că sigur va fi mai bun ca originalul. Pe scurt, filmul este un thriller polițist, în care un jurnalist un pic arogant și căzut în dizgrație și o hackeriță cu memorie fotografică investighează o dispariție ce s-a petrecut în urmă cu 40 de ani, la rugămintea unui industriaș pensionar. 


În două ore jumate, acest film nu înghesuie mai mult decât un episod bun, de o oră și patruzeci de minute, din ”Midsomer Murders”. În plus, îi lipsește umorul, filmul fiind conectat în continuu la același mod de execuție: intens, ca din topor, fușerit. În prima și ultima jumătate de oră, divagațiile de la povestea principală pot fi chiar exasperante. La început, par făcute numai ca să șocheze, iar la sfârșit (sfârșit care durează vreo 20-30 de minute, à la ”Return of the King”), se încearcă închiderea tuturor firelor narative, deși bănuim de mult sfârșitul.

Acestea fiind zise, pentru miezul de peste o oră și jumătate, ”The Girl With the Dragon Tattoo” (AKA ”Bărbați care urăsm femeile”) este un film  polițist bine făcut și antrenant, chiar dacă relațiile dintre personaje sunt forțate și lipsite de credibilitate, iar duo-ul nu urmărește niciun fir al investigației care nu îi duce la o revelație, de parcă detectivii șmecheri nu s-ar întâlni cu dead-end-uri. Noomi Rapace este destul de fadă în rolul principal (și, eventual, titular), dar Michael Nyqvist este la înălțime. Blajinul industriaș obsedat de trecut este interpretat cu eleganță și naturalețe de Sven-Bertil Taube, care fură fiecare scenă în care apare.

No comments: